De problemen met internetbankieren bij de drie grootste banken in Nederland blijven aanhouden. In april hadden Rabobank, ING en ABN Amro op 16 van de 30 dagen last van storingen.

SNS Bank was vorige maand vrij van probleem, volgens cijfers van Allestoringen.nl. De website registreert storingen op basis van klachten van gebruikers op sociale media zoals Twitter en klachten direct op de websites en mobiele app van Allestoringen

Rekeninghouders hadden het meest problemen met internetbankieren, waarbij inloggen vaak niet mogelijk was. Ook waren er veel problemen met het doen van overboekingen.

Forse stijging storingsdagen

Volgens Allestoringen.nl is er in de eerste vier maanden van dit jaar sprake van een explosieve stijging in het aantal storingsdagen. Bij Rabobank, ING en ABN is het aantal storingsdagen fors omhoog gegaan.

In de eerste helft van vorig jaar werden Nederlandse banken meermalen getroffen door storingen, grootschalige cyber- of DDoS-aanvallen. Of de problemen van begin 2014 hiermee verband houden, is onbekend.

Banken herkennen zich niet in beeld

De Betaalvereniging Nederland, die namens de banken de woordvoering doet over het betaalverkeer, herkent zich niet in het beeld van Allestoringen.nl. Volgens een zegsvrouw meten de banken niet het aantal storingsdagen, maar de beschikbaarheid. Die zou "ruim boven de 90 procent" liggen.

Allestoringen.nl stelt een storingsdag vast wanneer een significant aantal klanten gedurende die dag korte of lange tijd niet kan inloggen bij internetbankieren of mobiel bankieren, problemen ondervindt bij betalen met iDeal of bijvoorbeeld niet kan pinnen.

Compensatieregeling bankstoringen

De Consumentenbond riep Tweede Kamerleden vrijdag nog op om een compensatieregeling in te stellen voor klanten die door een storing tijdelijk geen gebruik kunnen maken van de diensten van hun bank.

Het internet- en mobiel bankieren bij de grote Nederlandse banken wordt al jaren herhaaldelijk getroffen door storingen. Deze week waren klanten van Rabobank meerdere keren de pineut.

De oorzaken lopen volgens de banken uiteen, van ‘technische problemen’ en fouten in het back-upsysteem, tot onderhoudswerkzaamheden. Daarnaast werden banken vorig jaar ook meerdere malen slachtoffer van cyberaanvallen, waardoor de banksystemen plat werden gelegd.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl